Hírek

Mennyibe kerül a podcast gyártás?

2020.01.09.


Background
share close

A költség az egyik legfontosabb eleme egy podcat produkciós döntéseivel kapcsolatban. Producerként összegyűjtöttem, hogy milyen sávokban mozoghat Magyarországon egy-egy műsor előállítása. Podcasterként és profi marketingesként is fontos, hogy lásd mi és miért mozog az árazás kapcsán, illetve, hogy mire számíthatsz az egyes kategóriákon belül. Fontos felmérni az adott műsor pozícióját, hogy a legjobb döntést hozhasd egy hirdetés kapcsán.

Szóval hogyan kalkulálják a podcast műsorok előállítási költségét? Hogyan lehet az egyik podcast 60.000 Ft a másik pedig 1.000.000 Ft epizódonként? Amíg nincs hivatalos, reprezentatív kutatás az árazásról, addig a saját tapasztalataimat tudom megosztani és próbálom szemléltetni, hogy mi az ami megdrágít egy ilyen produkciót. Az alábbi sávok egy kb 30 perces epizódot vettek alapul és nem tartalmazzák a formátumfejlesztési költségeket.

Pro Bono

Ebben az esetben a podcaster a saját eszközeivel és lelkesedésével készíti az adott showt. Ilyenkor a tartalom kevésbé vagy egyáltalán nem szerkesztett és a hangminőségben is kompromisszumot kell kötnünk, hiszen nem professzionális ezsközökkel és stúdióban készül. Leginkább egy bloghoz hasonlítanám a létrejött tartalmat, ami fantasztikusan izgalmas lehet, de a minősége nem feltétlenül következetes. A podcaster maga a műsorvezető is és ő maga hosztolja az egyes epizódokat. Ezeket ő igyekszik terjeszteni is a különböző lejátszókon.

50.000 – 150.000 Ft

Itt már a költségvetésbe belefér, hogy stúdióban rögzítsük az epizódokat. De a műsorformátum fejlesztésére és sok utómunkára nincs lehetőség. Döntenünk kell, hogy az epizódok marketingjére, a hosztingra vagy a profi közreműködőkre (szerkesztő, masteringes, host) költünk. Maximum az egyikőjük fér bele. Ez az előszobája a professzionális gyártásnak.

300.000 – 800.000 Ft

Itt kezdődik a professzionális podcast gyártás. Ez azt jelenti, hogy képzett, dedikált szakemberek dolgoznak az egyes epizódok előállításán. Van egy szerkesztőség, profi sound design, kreatív producer. A műsor előállítása formátumfejlesztéssel kezdődik, amiben egy stáb vesz részt. A felvételek professzionális körülmények között készülnek, masteringgel a végén. Itt a stáb gondolkodik a műsor kommunikációjában és marketingjében is. A készítőket és a műsort szerződések védik, legális a tartalom előállítás és rendezve van a létrejött szellemi termék jogi aspektusa is. Hoszting oldalon keresztül terjesztik az egyes epizódokat. Ebbe az ársávba jellemzően a talkshow és storytelling típusú műsorok férnek bele. 

900.000 Ft + 

Ez a hazai podcast gyártás csúcsa. Professzionális körülmények között, több szereplős, előre megírt showk készülnek ebben a sávban. Jellemzően dokumentarista jelleggel, nagyon gazdag sound designnal, sok megszólalóval és nagy stábbal. 

A végére pedig csak egy kis kontextus. Egy professzionális 30 másodperces, élőszereplős reklámfilm 2.5 -25 milliós sávban mozog. 

Hampuk Richard – producer, Betone Studio

Photo by Austin Distel on Unsplash

Tagged as: , .

Rate it
Előző bejegyzés