Hírek

Hogyan készül a professzionális podcast

2020.01.16.


Background
share close

Büszkék vagyunk arra, hogy a Betone Studio az első hazai cégek között van, akik professzionális módon készítenek podcastokat. A profi gyártás alapja, hogy olyan üzleti modellt hozzunk létre, amely biztosítja az alkotóknak a megélhetést, profit szerzést. Ez jelenti azt, hogy a podcasterek nem csak a saját szabadidejükben készítenek műsorokat, hanem rendszeresen egy szakmai stáb az aki előállítja az adott tartalmakat. 

A modell tehát feltételezi, hogy valamilyen módon bevételt kell előállítania a műsoroknak. Itt több lehetőségünk is van. Sok esetben találkozunk adományt elfogadó/gyűjtő podcastokkal. Kvázi előfizetés formájában megteremtik azt az árbevételt amiből az adott műsor elkészülhet. A hallgatók fizetnek a podcasternek valamilyen online csatornán és amíg megfelelő számú előfizető van, addig tud készülni a show is. 

A kereskedelmi média legelterjedtebb bevételszerző módszere a hirdetések megjelenítése. A professzionális podcastokra is a legjellemzőbb. Több fajta megjelenési lehetőség van a márkák számára a branded podcast-tól  (brandcast) az egyszerű szpot hirdetésig. Itt ezen hirdetők biztosítják a tartalom előállítási költségeket. Tehát amíg vannak az adott műsornak hirdetői, addig tud professzionális módon elkészülni.

Most, hogy kicsit körbejártuk, hogy mi a profi és az amatőr podcast üzleti modell közötti különbség, nézzük meg, hogy mi akik a profi podcastgyártásra szerződtünk, milyen lépések mentén készítjük a műsorainkat. Alapvetően egy nyolc lépéses gyártási folyamatot követünk, amiben körülbelül 120-150 különböző munkafázis található. Ez utóbbi részletezésével nem is untatnánk az olvasót, inkább csak a főbb mérföldköveket emeljük ki.

Tervezés, ez a legfontosabb a magas hallgatószámor produkáló műsor megalapozása szempontjából. Ilyenkor készül el az úgynevezett formátum biblia. Ekkor találjuk ki, hogy milyen hosszú, milyen szegmensekkel és milyen hosttal működne a műsor. Izgalmas szerkesztőségi meetingeket képzelj el, amiből végül egy részletes leírás születik, amely alapján elkészül egy költségterv is (ez a producer kedvenc része).

Ha megvan a részletesen kidolgozott műsorformátum elkezdődik a pilot felvételéhez szükséges előkészület. Azaz összeállítjuk a stábot és megkeressük a műsorvezetőt, castingolunk. A host érkezése után finomhangolunk még a formátumon, hogy a lehető leghitelesebb és élvezetesebb legyen a hallgatóink számára.

Unalmasnak tűnő, de nagyon fontos lépés, hogy a stáb minden tagjával megállapodunk és leszerződünk, így a műsor jogi szempontból is lábra tud állni.

Ezt követően megkezdődik a pilot/első epizód gyártása. Felvesszük a különböző beszélgetéseket, Introkat, outrokat, történet meséléseket műsorformátum függően. Ezket elkezdjük utómunkázni. Közben születik egy sound design is a műsornak, majd az egészet összegyúrjuk és megszületik az első epizód. 

Ha már van tartalmunk, akkor jöhet a disztribúció, hogy minél többen hallgathassák a szórakoztató podcastunkat. 

Nem szabad megfeledkezni a műsor marketingről és kommunikációról sem. Nem csak jót kell csinálnunk, de az embereknek is tudnia kell róla. Ilyenkor kötjük a különböző médiaegyüttműködéseket is.

Az első epizód/pilot elindítása után mindig kielemezzük a visszajelzéseket, hallgatottsági adatokat. Adott esetben fókuszcsoportos vizsgálattal helyettesítjük az éles publikálást. A visszajelzések alapján finomítunk a formátumon és folytatjuk a gyártást. Végül, minden elem helyérekerülésével és a szükséges adminisztráció biztosításával lezárjuk az adott évad, időszak gyártását.

Photo by Tanner Boriack on Unsplash

Tagged as: , , , .

Rate it
Előző bejegyzés