Ami jó az üzletnek, nem kell, hogy ártson a világunknak (16)
Képzeljetek el egy hirdetést, amin az áll: Ne vedd meg ezt a kabátot! Hogy lehet ez? Hogy reklámozhatja egy márka magát azzal a felhívással, hogy ne vegyék meg a termékét. A Patagonia ruhamárka pont ezt tette, ráadásul, éppen a vásárlás szent ünnepén, a Black Friday napján. A New York Times oldalain futtatták a hirdetést, méghozzá azért, hogy felhívják az emberek figyelmét a felelősségteljes fogyasztásra.
A Patagonia már régóta a fenntartható fogyasztás népszerűsítésének éllovasa. Vezetője Yvon Chouinard (ivon suinar) amerikai hegymászó és környezetvédő. Amellett, hogy szerintük a fogyasztóknak is változtatniuk kell abban, miket és mennyit vásárolnak, transzparensen kommunikálnak saját hibáikról is. És tesznek is ellene. Például folyamatosan csökkentik az egy-egy ruha elkészítésével keletkező karbon lábnyomot.
A 83 éves alapító már az alapítástól kezdve ezzel a szemlélettel építette a birodalmát. Az 50-es években megvásárolt egy kovácsműhelyt, és acélból készült hegymászó felszereléseket árult. A 70-es évekre feltűnt neki, hogy az acél felszerelések károsítják a hegyek repedéseit, viszont ezek az eszközök adták a bevételének a 70%-át. Ennek ellenére úgy döntött, más utat választ. Egy újfajta, a természettel szemben sokkal kíméletesebb aluminiumból készült felszerelést dobott a piacra, és bevezette a “clean climbing” fogalmát, ami a lehető legkevesebb környezetkárosítással járó hegymászásforma. Ez az a felelős gondolkodásmód, ami azóta is a Patagonia márka központi eleme. Tankönyvek tucatjai sorolják a Patagonia és alapítójának figyelmességeit, amivel az értékvezérelt cégek etalonja lett. Szerinte, ami jó az üzletnek, nem kell, hogy ártson a világunknak.
https://www.patagonia.com/ownership/
https://en.wikipedia.org/wiki/Clean_climbing
https://en.wikipedia.org/wiki/Yvon_Chouinard
https://www.nytimes.com/2022/09/14/climate/patagonia-climate-philanthropy-chouinard.html
https://www.youtube.com/watch?v=YKJxI7vN0m8
A műsorvezetője Pistyur Veronika.
A showrunner Orsós Lajos.
A zenei- és utómunka szerkesztő Kozma Ádám.
A kreatív producer Román Balázs, a producer pedig Hampuch Richárd.
Kattints és Iratkozz fel a hírlevelünkre
További műsoraink a betone.hu-n
Learn more about your ad choices. Visit megaphone.fm/adchoices