A profiton túl: Rebecca Henderson az etikus üzleti modell kialakításáról (16)
Rebecca Henderson amerikai közgazdász, a Harvard Business School professzora. Eddig három könyve jelent meg arról, hogy az etikus üzlet megmentheti a világot.
Henderson úgy látja, hogy a világ krízisben van, és a megváltásához minden üzleti szereplőnek együtt kell dolgoznia, mindegy, hogy gyakornokról vagy cégvezetőről van szó. Tudja, hogy sokan inkább leépítenék a kapitalista világrendet, de szerinte ez a mechanizmus áll a legközelebb az emberi természethez – a jó és a rossz oldalához is.
A szabad piac eszményi képét úgy látja, mint egy helyet, ahol az árak összhangban vannak a költségekkel, ahol mindenki labdába rúghat és mindenki tiszteli a játékot, ahol nem válnak korrupttá a politikusok üzleti érdekeltségeik miatt. Szerinte elsősorban el kell távolodni a klasszikus Milton friedman-i dogmától, azaz, hogy a cég elsődleges célja a profittermelés.
Egyik híres előadásában azt a furán hangzó példát hozza, hogy ha a kezében tart tíz dollárnyi elektromos áramot, amit szénerőművek állítottak elő, azzal tíz évig tölteni tudja a telefonját. Ez pedig nem rossz üzlet. De itt nem áll meg. A szén égetésének komoly ára van, ami ugyanúgy mérhető mínuszban, mint pluszban, csak épp hosszú távon. Ennek a maroknyi áramnak körülbelül 8 dollárnyi az egészségügyi és még 8 dollárnyi a klímavédelmi vesztesége, ezért félrevezető a kedvező, tízdolláros árat alapul venni.
Ha a nyereség helyett a felelősségünk hajt minket előre, kikezdhetetlen motivációval vértezzük fel magunkat – mondja. Az az érv, hogy a zöld és etikus biznisszel nem lehet jól keresni, ma már biztosan nem állja meg a helyét. Legfeljebb rövid távon egy kicsit nehezebb. Még mindig utópiának hat, amikről Henderson beszél, de talán már nem sokáig.
A műsorvezetője Pistyur Veronika.
A showrunner Orsós Lajos.
A zenei- és utómunka szerkesztő Kozma Ádám.
A kreatív producer Román Balázs, a producer pedig Hampuch Richárd.
Kattints és Iratkozz fel a hírlevelünkre
További műsoraink a betone.hu-n
Learn more about your ad choices. Visit megaphone.fm/adchoices