Hírek

Óriási lendületben a podcast Magyarországon

2023.05.18.


Background
share close

Minden szempontból brutálisat nőtt a podcast Magyarországon. Rengeteg a hallgató, a műsor és egyre több a hirdetés is – derült ki az IAB Hungary podcastekkel foglalkozó eseményén, ahol Román Balázs a Betone egyik alapítója, az IAB Hungary Audió Munkcsoportjának vezetője mutatta be a legfrissebb kutatási adatokat.

“Bedurrant a magyarországi podcast médiapiac és ez a lendület minden bizonnyal idén tovább folytatódik” – ezzel az optimista kijelentéssel kezdte a podcast médiapiac és a fogyasztói kutatás bemutatásáról szóló prezentációját Román Balázs. 

A “Megint beszélnünk kell a podcastekről!” című esemény közel százfős közönsége előtt tartott nyitóelőadás elején a podcast hirdetési piac brutális növekedéséről volt szó. A digitális média piaci eredményeit bemutató, önbevallásos és amúgy március végén bemutatott IAB Adex-ben a podcast médiacégek reklámbevételét is számolják, ebből derült ki, hogy 2022-ben a digitális audióban érdekelt cégekhez 425 millió forint reklámpénz folyt be, ami 121 százalékos növekedés 2021-hez képest. 

A prezentáció további részében a podcast hallgatóiról volt szó. Az IAB Hungary az NRC piackutató céggel közösen újra készített egy reprezentatív kutatást. Az egyik legfontosabb eredmény, a hallgatók és a hallgatással töltött idő növekedése. 

Nagyjából 1,5 millió magyar (az internetezők 20 százaléka) hallgat heti rendszerességgel podcastet, ez a szám két éve még csak 800.000 fő volt, ami 87%-os növekedést jelent. Ráadásul nem csak többen vannak a rendszeres hallgatók, de sokkal több időt töltenek műsorok hallgatásával, jelenleg heti 5,6 órát (2021-ben még csak 3,6 órát).

Miközben sokkal több vannak, akik hetente podcastet hallgatnak a közönség nemhogy nem hígult fel, de még értékesebbé vált a hirdetők szempontjából. Az internetező átlag lakossághoz képest a podcasthallgatók között kimagasló a 18-29 évesek, a városiak és a legmagasabb jövedelmi szegmensbe tartozók aránya. 

A kutatás vizsgálta a reklámokkal kapcsolatos hozzáállást is. Ebből az derült ki, hogy a podcast hallgatói pontosan tisztában vannak azzal, hogy a műsorgyártás, a tartalom pénzbe kerül és ha ők nem fizetnek, akkor reklámoknak kell eltartaniuk a műsorokat. 

A heti rendszeres hallgatók 83 százalákát nem zavarja, ha egy műsornak a támogatóját megemlítik a műsorban, 72 százalékot nem zavarja, ha reklám jelenik meg egy műsor előtt és 55%-ot az sem, ha többször van reklám egy műsorban. 

A reklámokat nemcsak elfogadják, de annak hatására a heti rendszeres hallgatók 50 százaléka már volt hogy utánanézett a terméknek, vagy vásárolt is. 

Román Balázs előadását a végén egy mondatban is összefoglalta, ami így hangzott: 1,5 M jellemzően fiatal, városi, jómódú magyar, hetente 5,6 órán keresztül, teljes figyelemmel hallgat podcast tartalmakat. Közben nem csinál olyat, ami a gondolatait eltérítené a műsortól és elfogadja az ebben a közegben otthonosan és illedelmesen viselkedő reklámokat, sőt vásárol is ezek hatására. 

A kutatás részletes eredményei a május végén megjelenő és az IAB Hungary oldaláról ingyenesen letölthető Podcast Insight Hungary című kiadványban lesznek majd benne.

Rate it
Előző bejegyzés